dobrze wykonawszy prac臋

3 po 3. Czyli 3 ikony z 3 艣wiat贸w sztuki w 3 anegdotach z obszaru reklamy

Uk艂ad gwiazd

Co 艂膮czy Agnieszk臋 Osieck膮 z Coca-Col膮, Salvadora Dalego z lizakami Chupa Chups, a Karla Lagerfelda z brzydkimi kamizelkami odblaskowymi? Zestawiaj膮c kilka ciekawostek ze 艣wiata kultury, sztuki i reklamy, zach臋camy dzi艣 do refleksji nad obecn膮 kondycj膮 aksjologicznego wymiaru obecno艣ci wsp贸艂czesnych “ikon” (a mo偶e “ikonek”?) w 艣wiecie medi贸w oraz trwa艂o艣ci ich oddzia艂ywa艅.

Szukasz sprawdzonych rozwi膮za艅?

Obecno艣膰 mniej lub bardziej rozpoznawalnych person w reklamie jest zjawiskiem powszechnym. Do szereg贸w piosenkarzy, aktor贸w i os贸b s艂awnych z konkretnej dzia艂alno艣ci lub osi膮gni臋膰, do艂膮czyli celebryci, czyli postaci obdarowane skarbem uwagi odbiorc贸w, ich (nieco niestabilnym na d艂u偶sz膮 met臋) zainteresowaniem.

Mo偶na czasem odnie艣膰 wra偶enie, 偶e epoka ikon w popkulturze mija (lub ju偶 min臋艂a), a zastan膮 pustk臋 po gwiazdach staraj膮 si臋 zape艂ni膰 fajerwerki, roz艣wietlaj膮ce firmamenty nieba jedynie na moment.

Przyd艂ugi wst臋p o celebrities, czyli ludziach s艂awnych w reklamie

Samo okre艣lenie 鈥瀋elebryty鈥 nie musi oznacza膰 osoby 鈥瀊ezpodstawnie鈥 s艂awnej.

Socjolog Henrik Vejlgaard przedstawi艂 ciekaw膮 propozycj臋 rozr贸偶nienia celebryt贸w (w znaczeniu ludzi s艂awnych), bez podzia艂u na pow贸d s艂awy, a ze wzgl臋du na mo偶liwo艣膰 skali mocy oddzia艂ywania na odbiorc贸w i czasu trwania tego oddzia艂ywania. Wyszczeg贸lni艂 wi臋c sze艣膰 zhierarchizowanych status贸w celebryt贸w: Wannabes 鈥 ciesz膮cych si臋 uwag膮 nawet jedynie kilkana艣cie minut, nast臋pnie Minor celebrities, Stars, Superstars, Megastars, oraz mog膮cy najmocniej i najd艂u偶ej oddzia艂ywa膰 na innych 鈥 Icons. To rozr贸偶nienie zdaje si臋 by膰 niezwykle przydatne w kwestiach marketingu i reklamy.

S膮 osoby, kt贸re reprezentuj膮c zupe艂nie inn膮 dziedzin臋 dzia艂ania i tw贸rczo艣ci, pojawi艂y si臋 w reklamie na moment i jakby od kuchni, ale zd膮偶y艂y wpisa膰 si臋 w jej histori臋. Czy to znaczy, 偶e o Osieckiej, Lagerfeldzie albo Dalim mo偶na m贸wi膰 w kategoriach 鈥瀋elebryty鈥 w reklamie? 馃槈

Ikona piosenki 鈥 Osiecka 鈥 to jest to!

Agnieszka Osiecka zapisa艂a si臋 nie tylko w historii polskiej piosenki 鈥 tworz膮c teksty utwor贸w, kt贸re z pewno艣ci膮 mo偶na okre艣li膰 mianem wiecznie 偶ywych, czyli 鈥瀍ver green鈥 鈥 wpisa艂a si臋 r贸wnie偶 do historii reklamy 鈥 i to nie tylko polskiej.

Kiedy na rodzime ziemie z impetem wkroczy艂 鈥瀒mperializm w p艂ynie鈥, czyli kultowy nap贸j Coca-Cola, og艂oszono konkurs na jego pierwsze w Polsce has艂o reklamowe. Osiecka, kt贸ra eksplorowa艂a 偶ycie i tw贸rcze przestrzenie, postanowi艂a wzi膮膰 w nim udzia艂. Has艂em 鈥濩oca-cola, to jest to!鈥, pokona艂a pono膰 mi臋dzy innymi Melchiora Wa艅kowicza. Rozpoznawalny do dzi艣 slogan towarzyszy艂 marce 10 lat, a zosta艂 zast膮piony dopiero globalnym 鈥濧lways Coca-Cola鈥 (鈥瀂awsze Coca-Cola鈥). Ciekawostk膮 mo偶e by膰 te偶, 偶e obecno艣膰 Coca-Coli na polskim rynku wi膮偶e si臋 z pewnym symbolem 鈥 na pocz膮tku lat 90. 鈥瀖arka-ikona鈥 otworzy艂a sw膮 pierwsz膮 w Polsce siedzib臋 鈥 w 鈥瀊udynku-ikonie鈥 鈥 Pa艂acu Kultury.

Surrealistyczny Chupa Chups?

Pierwsze lizaki (jako takie) pojawi艂y si臋 w 1958 roku w Hiszpanii i pierwotnie nosi艂y nazw臋 鈥濭ol鈥, kt贸r膮 zast膮pi艂o z czasem okre艣lenie 鈥濩hups鈥 (od chupar 鈥 z hiszpa艅skiego liza膰, ssa膰). Ostatecznie jednak wybrzmia艂a z ust masowego klienta i przyj臋艂a si臋 powszechnie, r贸wnie偶 oficjalnie, nazwa 鈥濩hupa Chups鈥.
Ciekawostki o wymowie

Kilkukrotny rebranding kszta艂towa艂 r贸wnie偶 logotyp i logo najs艂ynniejszych lizak贸w. Pod koniec lat 60. ubieg艂ego wieku nast膮pi艂 prze艂om w wizualnej reprezentacji marki. Projektem loga zaj膮艂 si臋 Salvador Dali 鈥 jeden z najbardziej rozpoznawalnych artyst贸w plastyk贸w XX wieku.

Uproszczony kszta艂t stokrotki towarzyszy marce Chupa Chups do dzi艣, cho膰 kilkukrotnie od艣wie偶ano jego kontur. Drobne zmiany loga od roku 1969 mo偶na jednak okre艣li膰 jako ma艂o inwazyjne i niewkraczaj膮ce w og贸lny zamys艂.
Niew膮tpliwie znaczenie mia艂 te偶 pomys艂 Dalego, aby nie umieszcza膰

loga z boku opakowania 鈥 jak czyni si臋 to zazwyczaj. Logo mia艂o znale藕膰 si臋 natomiast na g贸rze lizaka, by nie zniekszta艂ca膰 znaku i by膰 widoczne z ka偶dej perspektywy. Zdecydowano si臋 na to nowatorskie rozwi膮zanie 鈥 w taki spos贸b lizaki s膮 pakowane do dzisiaj.

Karl Lagerfeld 鈥 ikona 艣wiata mody 鈥 szykowny piewca pi臋kna i bezpiecze艅stwa

艢wiat po偶egna艂 w 2019 roku jednego z najwi臋kszych kreator贸w mody XX wieku 鈥 Karla Lagerfelda. Cho膰 dla wi臋kszo艣ci os贸b elegancka posta膰 z charakterystycznym koczkiem b臋dzie kojarzy膰 si臋 zawsze z mark膮 Chanel, dla kt贸rej projektant tworzy艂 przez ponad 30 lat, Lagerfeld ma na koncie wiele aktywno艣ci spoza 艣wiata mody. Niejednokrotnie wkracza艂 w 艣wiat reklamy i to w dw贸jnas贸b. Albo projektowa艂, a nast臋pnie stawa艂 za obiektywem fotografuj膮c lub re偶yseruj膮c spoty (cho膰by dla domu mody Chanel), albo u偶ycza艂 swojego wizerunku r贸偶nym markom (np. Volkswagenowi). Wzi膮艂 te偶 udzia艂 w reklamie spo艂ecznej, uwra偶liwiaj膮cej na potrzeb臋 zachowania bezpiecze艅stwa na drodze. I w艂a艣nie t臋 reklam臋 chcemy tutaj przypomnie膰.

Karl Lagerfeld posiada艂 sw贸j charakterystyczny styl 鈥 cz臋sto czarne, zawsze idealnie skrojone marynarki, bia艂a koszula ze st贸jk膮 lub usztywnionym ko艂nierzem, ciemne okulary, sk贸rzane r臋kawiczki i srebrne w艂osy zwi膮zane w kok. Swoistego nimbu dodawa艂 ikonie ironiczny humor (w tym autoironiczny), kt贸ry niczym najlepsze perfumy dope艂nia艂 codzienne kreacje. Wszystkie te cechy, w mniej lub bardziej widoczny spos贸b, zosta艂y ukazane w reklamie spo艂ecznej, propaguj膮cej kamizelki odblaskowe.

Stoj膮cy na poboczu drogi przed uszkodzonym pojazdem Karl, powa偶ny i ubrany jak zwykle hiper-elegancko, odziany jest dodatkowo w 偶贸艂t膮, odblaskow膮 kamizelk臋. Fotografia uzupe艂niona jest has艂em: 鈥濲est 偶贸艂ta, jest paskudna, nie pasuje do niczego, ale mo偶e uratowa膰 偶ycie鈥.

Karl Lagerfeld w kamizelce odblaskowej

Zostaw komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

1
2
2